un buon pezzo di carne vale Croma

19 mei 2023 - Palombara Sabina, Italië

Gistermorgen vertrokken we vanuit ons onderkomen, waar we op niveau sliepen.

20230517_080000

Boven was het wat minder ruim door het schuine dak en de dikke dragende balken. Bij het opstaan reciteerde ik het woord "laag" om vooral de dragende balk te ontwijken, maar verder hebben we er prima geslapen en heerlijk gegeten.  Voor  we het stadje verlieten kochten we in een Alimentari nog wat broodjes.

20230517_085741

De prosciutto crudo en/of kaas werd zorgvuldig gesneden en de broodjes werden rijkelijk belegd. Ik stond even buiten te wachten want de winkel was niet zo groot. Aan de overkant werd de slager voorzien van vlees

20230517_085825

Ik moest even terug denken aan de TV reclame van Croma met slager Jef Hendrikx uit Zundert met zijn uitspraak "un goei stukske vlèès is Croma werd", de titel van dit verhaal. Een dorpsslager die ineens een bekende Nederlander werd. Dorpsslagers, kleine kruidenierswinkels of winkels van Sinkel zijn er in Nederland helaas niet meer. Overigens wordt vlees in Italië niet in Croma gebakken, maar olijfolie uit de streek is daarvoor veel smaakvoller.

Op het platteland in Italië is een Alimentari belangrijk in het sociale leven in een dorp. Een Alimentari is een soort mini supermarkt of soms zelfs een micro supermarkt. In de meeste winkels staat een wat oudere vrouw achter de toonbank. Voor wandelaars is een Alimentari belangrijk om een lunch voor de middag te kopen, want of er onderweg iets te kopen is is niet altijd zeker.

IMG-20230513-WA0008IMG-20230506-WA0003

Het is mooi te zien wat een scala aan producten te koop is in een kleine ruimte. Zelfs haarverf was er te koop, maar Corrie en Leoniet waren tevreden met hun haarkleur. Wat ik in het begin ook schreef was de toewijding van de dame, vandaag was het trouwens een heer, achter de toonbank om onze broodjes te maken. Ze doen echt hun best om het de klant naar de zin te maken en dat lukte bij ons steeds goed. De gemiddelde leeftijd van de winkeliers is best hoog en ik vraag me of er over 10 jaar nog Alimentari's bestaan.

20230518_211744

Een belangrijk deel van de charme van het platteland zou dan wel verdwijnen.

Walter

1. Frank:
    20 mei 2023
    Mooie gedachten Walter. Zo blijft wandelen in een ver buitenland een romantisch gebeuren. Ondanks of juist mede dankzij die laag hangende balk, het soms tegenvallende weer en het meer dan golvende landschap. Succes nog vandaag.
  2. Frank:
    20 mei 2023
    Ik bedacht vandaag Walter dat Oma en Opa Mol in Standdaarbuiten ook zo’n soort alimentari gehad hebben. Hoog op het kruispunt van het dorp, oma allerlei etenswaardige dingen en opa kleermaker en kassier. Da’s toch een kleine honderd jaar geleden. In Italië gaat de tijd trager. Groeten.