De puntjes op de i.

25 mei 2022 - Etten-Leur, Nederland

Het afsluitend verhaal. Al weer lekker gewend aan thuis. Niet meer snel iedere morgen de koffer inpakken met telkens weer het gevoel dat ie alweer minder goed dicht gaat terwijl er toch eigenlijk niks veranderd is? Niet meer snel een broodje voor onderweg kopen, de waterzak vullen etc. etc.

Gewoon weer het bekende ontbijt voor C en mij. Schoenen schoon gemaakt en in de Nikwax, en alle spullen die mee geweest zijn opgeruimd. De kleren gewassen en in de kast. De tuin weer een beetje aan het optutten.

Dus inderdaad tijd voor de laatste boodschap hier.

Voor de wandelaars: De "Franciscaanse Voetreis", zoals de Nederlandse titel van de route is, is een goed beschreven pelgrimstocht van Florence via Assisi naar Rome met voldoende faciliteiten onderweg.

IMG_20220525_184644_687

Er is ook een heus pelgrimspaspoort en stempels vaak met het "tau"-symbool van de route zijn goed onderweg te krijgen. In Assisi, feitelijk halverwege, krijg je op vertoon van je gestempelde paspoort een diploma. Anders dan bij de Camino's naar Santiago bij het certificaten bureau geen lange wachtrijen. Wij waren de enige klanten. Het is zeker veel minder druk dan op de Jacobswegen die wij eerder liepen. Assisi is ook een stuk kleiner en van de "Franciscaanse Voetreis" is er maar 1. Geen varianten uit alle windstreken. Wel weer het fenomeen van de bekende gezichten van medepelgrims die je 1 of meerdere dagen eerder ook tegenkwam en nu ook in Assisi weer aantreft. Langs de  route kom je in winkels en horeca met een beetje Engels en wat goede wil een heel eind. Als je een gesprek met de omwonenden wil moet je je Italiaans wat oppoetsen.

Italië is geen uitzonderlijk duur land maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat het iets duurder is dan Spanje qua eten en drinken. Soms wordt je positief verrast door een relatief goedkope maaltijd. 1 Keer werden we verrast door een extra opslag op de rekening met de betekenisvolle aanduiding "verhoging", althans meer kon ik er niet van maken met mijn kennis van het Italiaans. Een paar maal moesten we ook voor het couvert betalen. Dan denk je de rekening te kennen en komt er toch per persoon 1 of 2 euro bij. Het gekke is dat het in ieder restaurant weer anders kan zijn. Bier is duurder dan wijn in de regel. Italie is, in ieder geval in de streken die wij bezochten, nog echt een vleesland. Echte vegetarische/veganistische gerechten zagen we niet vaak op het menu.

Wij hebben onze reis, met vooraf geplande overnachtingen en bagagevervoer, laten regelen door een Italiaans reisbureau: Sloways. Onze ervaringen met de bekendste aanbieder hier te lande bij de afhandeling van onze eerder geplande (en door Corona afgelaste) Camino Primitivo deed ons besluiten daar geen zaken mee te doen en we vonden geen andere Nederlandse aanbieder voor het traject wat wij wilden lopen.

Lang verhaal kort, alles was picobello in orde. Onderhandelen deden we per email (incidenteel telefonisch) en in het Engels en dat ging goed. Bij ons eerste overnachtingsadres was een pakket achtergelaten voor ons met labels voor onze koffers en de schriftelijke routebeschrijving. Daarnaast heeft Sloways ook een app voor de smartphone. Daarin van de reis die je geboekt hebt per etappe de GPS track en een beschrijving van bijzonderheden onderweg.

Screenshot_20220525-184110

Er is ook een alarmknop in de app die je in noodgevallen kunt gebruiken om direct contact met het reisbureau te krijgen. Wanneer je die gebruikt wordt tegelijk je positie aan de nood-sms toegevoegd. Of het werkt weten we gelukkig niet. De papieren routebeschrijving is zeer gedetailleerd en dmv schematische weergave van elke afslag heel goed te volgen met daarbij ook van elke etappe een papieren overzichtskaartje.

IMG_20220525_184315_921

Voor de echte GPS geeks kan je ook nog de GPS bestanden krijgen voor op je eigen GPS instrument. Met daarbij ook nog de bewegwijzering van het pad wordt verdwalen een echte opgave. Al gezegd, alles was goed in orde. Onderkomens waren door de bank genomen goed, een enkele uitzondering (ik schreef er over in het verhaal van 16 mei) daargelaten. De dubbelboeking die er ergens ingeslopen was werd er voortvarend uitgehaald en opgelost.

Minpuntjes:

• tegen het eind van onze reis vroeg ik nog om advies voor de terugreis naar Pisa. Daar kwam nooit antwoord op. Gewoon de trein genomen zoals we al van plan waren.
  • Op sommige plekken was vervoer per auto nodig. Dat was allemaal perfect geregeld. Op 1 plaats was het advies om onduidelijke reden om de bus te nemen. Die bleek 2 X per dag te gaan en de eerste keer hadden we gemist. Zelf maar een taxi geregeld

Pluspunt:

• het bagagevervoer kan in veel gevallen ook gebruikt worden voor personenvervoer. Wij hadden dat 2 keer nodig en beide keren werden we zonder bezwaar meegenomen zonder bij te hoeven betalen.

Al met al krijgt Sloways van mij een 8. Dat kan nog veranderen want ik heb het er nog niet met mijn reisgenoten over gehad.

Dat was het wel zo'n beetje mensen. Wij ruimen de boel weer op tot de volgende keer.

H.

PS. (Voor Wim.) Tja, die foto's van het binnenste van de basiliek. Ik zou kunnen ontsnappen door me achter het verbod te fotograferen te verschuilen. De werkelijkheid is echter dat die kerken in Italië ... Je raakt gewoon niet uitgefotografeerd. De ene fresco na de andere en dan weer een schildering van die heilige enzovoort enzovoort.  En mijn reactie daarop is dan ... Niet meer fotograferen. Fout, ik geef het toe. Volgende keer doe ik meer mijn best.