De nationale vogel van Italie ...

10 mei 2022 - Caprese Michelangelo, Italië

Ik heb het nog niemand gevraagd hier. Waarschijnlijk wordt ik dan toch teleurgesteld en wordt Italie volgens de italianen ornithologisch het best vertegenwoordigd door de flamingo, de pauw, het parelhoen of, martialer, de adelaar.

Of je treft een zegsman die het vraagstuk meer van de gastronomische kant benadert en dan de vele kwaliteiten van kwartel, opnieuw parelhoen, kip of kalkoen begint op te noemen.

Ik heb er in ieder geval geen vertrouwen in dat de Italianen bekennen dat eigenlijk de KOEKOEK die naam verdient. De godsganselijke dag is die te horen namelijk. Nu al alle wandeldagen lang. Het vervelende is dat ik lang geleden door een familielid ingefluisterd kreeg dat de roep van de koekoek regen voorspelde voor de volgende dag. Dus nu, flitst er ook elke keer door mijn hoofd wanneer ik " KOEKOEK" hoor: " Ooo, morgen regen ..."

Maar het regent helemaal niet meer. Het is gewoon hartstikke warm. Dus die koekoek kan gewoon iets anders gaan doen!

P1040977-01

Maar misschien hebben we hem dan vandaag in de dichte donkere hellingbossen bij Chiusi de la Verna achtergelaten. Vandaag nog wel bossen maar meer loofhout en opener. Kale rotsen soms met hier en daar een gruishelling. Bergpaadjes van hetzelfde gruis soms ook bredere karresporen.

P1040956-01

Goed te bewandelen allemaal. Aan het eind van de dag nog even gemeen omhoog naar ons onderdak in de geboorteplaats van Michelangelo: Caprese Michelangelo.

P1040998-01

Daar nu in een mooi hotel met fundamenten uit de tijd van Michelangelo (als je alles geloven mag). Opnieuw de dinerriedel Antipasta-Primo-Secundo vanavond. Al deden de dames de secundo niet mee omdat het vegetarisme hier nog niet helemaal doorgedrongen was. Opgevuld met extra contorni. Frietjes dus.

Morgen 3 Km meer dan vandaag en nog een paar graden warmer. 24 graden in de middag wordt er verwacht. Vroeg vertrekken en veel water mee. Dat is de boodschap.

Tot horens,

H.