Asperges..

10 mei 2023 - Sant'Anatolia di Narco, Italië

Maandag zijn we, na weer een mooie wandeling aangekomen in Borgo della  Marmotta. Het heet te zijn een Farm Resort. Voor ons is het vooral een luxe hotel, met kamers die lijken op riante huisjes. Verschillende grote gemeenschappelijke ruimtes, die me doen denken aan 'De oude Brouwerij' in Mechelen. Alleen veel luxer. We kunnen hier dineren in een soort serre en hebben een redelijke ruime keuze. Ik kies 'asparago' als primi piatti. Het is werkelijk heerlijk. Heel veel mensen in deze streek zijn liefhebbers van asperges. Waarom ik dit zo goed weet...? Afgelopen dagen hebben we dit kunnen waarnemen en concluderen. De eerste keer dat ons iets opviel, was tijdens een wandeling. Een man stond te wachten bij een redelijk brede struik. Wij dachten dat zijn vrouw een sanitaire stop maakte en stopten daarom netjes om niet te storen. Ze kwam even later tevoorschijn, zonder enige schroom, met een tas aan haar schouder en een schaar in haar hand.... We passeerden elkaar en keken daarna wat ze mogelijk aan prachtige bloemen of kruiden had kunnen toe-eigenen. We zagen het niet. Later op ons parcours zagen we weer een dame in de begroeiing aan de kant van het pad. Deze keer met een knijper in haar hand. Zou ze het afval aan het verzamelen zijn? Toen er zich later nogmaals zo'n zelfde situatie voordeed, hebben we ( ik bedoel Hein) toch maar gevraagd wat zij aan het doen was. Wat blijkt nu, op de plaats waar ik vaak de mooiste bloemen zie en verzamel, staan ook hele dunne, groene asperges..

IMG-20230510-WA0012

Die worden dus volop geplukt voor een lekker maaltje. En heerlijk zijn ze. Dat heb ik later ook vastgesteld. Toen we op maandag weer een meneer aan de pluk zagen, heb ik (zelf) gevraagd of ik een foto van hem mocht maken. Hij poseerde met groot genoegen.

IMG-20230510-WA0010

Ik realiseer me dat mijn verhaaltjes altijd wat achteraf komen, maar ja.

Ik wilde jullie nog vertellen dat ik in Spello, de voor mij, eerste zwaluw heb gezien dit jaar! Wat zijn dit toch prachtige vogeltjes. Zo gestroomlijnd en mooi. En hij of zij was niet alleen. Ze waren met velen en vlogen hoog.

Wat is het gezegde nu ook weer....? "Vliegen ze hoog, dan blijft het morgen droog" of "Vliegen ze hoog dan is het weer schoon en droog" of "Vliegen ze hoog, morgen water in de sloot" Ik denk ik het wel weet...

Leoniet