Voorbereidingen in volle gang (1)

25 april 2023 - Etten-Leur, Nederland

Hallo allemaal,

Nog een weekje voor we vertrekken. Maar we zijn al voorzichtig bezig met de voorbereidingen. Om de pas aangelegde achtertuin goed achter te laten de watervoorziening op orde gebracht zodat niet bij voortdurend hoge temperaturen de nieuwe aanplant het loodje legt.

Het bluetooth toetsenbordje weer tevoorschijn gehaald en de tablet weer een beetje opgekuist zodat op vakantie de opstartproblemen een vlotte verslaggeving niet in de weg staan.

Toetsenbord en tablet, allemaal oude koek hoor ik u denken. Waarom daar nog een woord aan vuil maken? Een terechte vraag. Maar eigenlijk voer ik die twee vertrouwde werktuigen ook op om iets nieuws te introduceren. Deze keer staat ons tenslotte ook een revolutionaire ontwikkeling ten dienst: ChatGPT. Ik heb voor een ander projectje, Italiaans bijspijkeren,  de mogelijkheden daarvan getest en ben werkelijk onder de indruk van de mogelijkheden. Daarom ook maar gelijk gevraagd of de "assistant", want zo heet ie ook ingezet zou kunnen worden voor het schrijven van een reisverslag. En, wat blijkt, zonder blikken of blozen gaat ie los

2023-04-25

Hij moet wel een beetje weten waar het over moet gaan  ...

2023-04-25 (1)

Maar als het hem helemaal duidelijk is komt ie met het volgend resultaat

De wandelreis van Assisi naar Rome was een onvergetelijke ervaring. De tocht voerde ons door prachtige landschappen, waar de flora en fauna in volle bloei stonden. We begonnen onze reis in Assisi, waar we ons onderdompelden in de sfeer van deze middeleeuwse stad. De smalle straatjes, stenen huizen en indrukwekkende kerken gaven ons het gevoel dat we terug in de tijd waren gereisd.

Na een goede nachtrust begonnen we onze eerste wandeldag. Het was een lange tocht door glooiende heuvels en uitgestrekte velden. We passeerden kleine dorpjes, waar we stopten voor een verfrissende pauze en om te genieten van de lokale keuken. We proefden de meest heerlijke gerechten, van versgebakken brood en lokale kazen tot aan een rijk gevulde risotto.

Naarmate we verder wandelden, veranderden de landschappen om ons heen. We passeerden diepe dalen, stroomversnellingen en bergen, waar we konden genieten van spectaculaire uitzichten. We liepen door groene bossen, waar we werden omringd door de geur van pijnbomen en de geluiden van zingende vogels.

In de avonduren bereikten we de schilderachtige dorpen en steden langs onze route. Hier werden we begroet door vriendelijke locals, die ons verwelkomden met open armen. We genoten van de prachtige architectuur, smalle steegjes en sfeervolle pleinen. In de avonden bezochten we lokale trattoria's, waar we genoten van heerlijke gerechten en lokale wijnen.

Onze laatste dagen brachten we door in Rome, de eeuwige stad. Hier waren we onder de indruk van de eeuwenoude gebouwen, het Colosseum, het Vaticaan en de prachtige fonteinen en pleinen. Maar het waren vooral de smalle straatjes en verborgen plekjes die ons betoverden. We sloten onze reis af met een heerlijke maaltijd in een authentieke osteria, waar we nog één keer konden genieten van de heerlijke Italiaanse keuken.

Helemaal niet gek voor een beginner, toch? Daarbij weet ie ook nog aan te geven waar de verbeteringen liggen. Zie hieronder

2023-04-25 (2)

Dat ziet er goed uit dus. Geen kopij kloppen tot diep in de nacht meer voor uw correspondenten. Altijd goeie verhalen met minimale moeite. En ... na afloop voor trouwe volgers een kleine prijsvraag naar het aantal verhalen dat door ChatGPT geschreven is en welke dat zijn. Prijs een fles Italiaans (wijn of bier) voor de oplettende lezer die het goed raadt.

H.

1. Wim van Stiphout:
    25 april 2023
    Ik verkies toch jullie blog en commentaren als vanouds. Maar ik begrijp natuurlijk ook dat je misschien een gooi wil doen naar de Gouden Griffel en dat je ook eens graag op het boekenbal aanwezig wil zijn hoor.
  2. Hein Schouwenaars:
    25 april 2023
    Mooi, ik hoor iemand die meedingt naar de titel "Beste ChatGPT spotter". Mooi. Ik hoop op strijd. Maar ik heb nog niks van de potentiële medeauteurs gehoord.
  3. Wim van Stiphout:
    😉😉
  4. HS4:
    27 april 2023
    Als het reisverslag al klaar is, waarom zou je dan nog gaan? :-)
  5. Hein Schouwenaars:
    27 april 2023
    Om te checken natuurlijk.