Waar staat mijn bed vandaag ...

9 mei 2022 - Chiusi della Verna, Italië

Altijd een vraag die de pelgrim plaagt. Zelfs de luxe soort waar wij toe behoren. Het kiezen hebben we aan een Italiaans reisbureau overgelaten. Misschien een extra gok, maar die hebben we zonder al te veel nadenken toch genomen. Maar ook Italianen moeten roeien met de riemen die ze hebben en dus hangt het er maar vanaf wat er beschikbaar is aan het eind van de opeenvolgende etappes.

P1040905-01

Het blijft dus een avontuur in het avontuur. Maar het levert meestal ook positieve ervaringen op.

Onze onderkomens tot nog toe:

1. Een appartement in een stadsvilla in Florence als  annex van hotel Bonifacio.
  2. 2 kamers in een volledig gerenoveerd huis in Pontassieve. Eigenaar een gepensioneerde gitarist uit Genoa die vanuit dat huis naast de B&B ook de familiebusiness in olijfolie en wijn bestierde.
  3. 2 Vakantiehuisjes op een miniparkje van geschat 6 huisjes. Eigenaars een bejaard echtpaar die (het was blijkbaar buiten het seizoen) avondmaaltijd en ontbijt verzorgden alsof we koningen warenP1040928-01
  4. 2 kamers in een oud hotel bij het klooster in Camaldoli. Druk met wandelaars, pelgrims en aanlopend volk. Houten vloeren en krakkemikkige deuren, maar supervrolijk personeel.
  5. 2 Kamers in een Italiaanse rifugio. In dit geval een in een stil achteraf dal ver van het massatoerisme. Gedreven door een echtpaar. Mevrouw (volgens meneer) met de leiding over alles. Van keuken tot indeling van de gasten. Blijkt ook waar trouwens want zodra er iets besloten moest worden was zij altijd degene die ons de keuzes presenteerde.
  6. Vandaag in een heus hotel gedreven door een dame op respectabele leeftijd. Niettemin heeft ze haar sporen verdiend want ze figureerde al in de 2006 uitgave van het gidsje over deze voetreis. Met trots liet ze ons de beide boekjes zien. Overigens zijn we de enige hotelgasten hier volgens mij. Bij het diner kwam er nog een dwaalgast binnen maar die is na het nuttigen van de maaltijd weer vertrokken. Het weekend is duidelijk voorbij.

Morgen weer verder op weg. Langzaam maar zeker laten we de ondoordringbare hellingbossen een beetje achter ons en krijgen we wat meer zicht op de omgeving.

P1040890-01

H