Finocchi Towers

13 mei 2023 - Poggio Bustone, Italië

Ligt het nou aan het feit dat het nog geen vakantiehuisjes seizoen is, of wat is het nou? Zitten we opnieuw in zo'n tijdelijk paleisje, dit keer nog wel in een heuse residentie " Case de Vacanza Residencia Finocchi" en nu is het weer de baas die alle moeite voor zijn gasten ontwijkt.

Zoals gezegd, een paleisje deze keer niks aan te merken op het huisje. Alles hangt recht en al kan de verwarming niet aan, het huisje is behaaglijk verwarmd bij aankomst.

Maar na ons binnengelaten te hebben moeten we vooral niet om de bagage vragen, eerst de andere gasten de kamer wijzen. Dat op zich is natuurlijk heel goed. Tenslotte waren we allemaal nat en wilden we wel iets schoons en droogs aantrekken. Maar je zou dan toch verwachten dat er daarna nog even een aanduiding zou komen waar we onze bagage zouden kunnen vinden?

Niets van dat alles. Eigenaar, Silvio Finocchi had blijkbaar besloten dat ie dat verder wel aan onze tochtgenoten Leoniet en Walter over kon laten. Die had ie ook zo snel mogelijk achtergelaten maar niet nadat ie ze de bagage gewezen had. Gelukkig hadden die de situatie goed ingeschat en ons opgebeld om ons de plek te wijzen waar we onze koffers konden vinden.

Toen ik me daar heen spoedde zat meneer prinsheerlijk in zijn mancave (kantoor?) te ... (niksen?).

Bij hem geen moment van twijfel. Meneer wuift uit de verte om aan te geven waar de koffers staan en maakt zelfs geen aanstalten om even mee te lopen. De gast, in casu ik, mag 2 keer de trap op en af zeulen en meneer verdiept zich verder in ...?

Zo gaat het verder, op onze vraag of we anderhalf uur na inleveren de paspoorten al terug kunnen krijgen komt in onduidelijk Italiaans de boodschap dat we nog even geduld moeten hebben. Hij verdwijnt na nog een half uur zijn kleinzoon vermaakt te hebben terug naar de mancave. De dame achter de bar, zijn echtgenote(?), verschijnt later met de paspoorten. Die heeft dus  het werk gedaan. Bij het eten gaat het niet anders. Aankleding van het restaurant, bediening, alles is in handen van mevrouw en 2 andere dames (kok en serveerster). Wel rond hangen bij sommige tafels en de grapjas uithangen maar werken , ho maar ....

Vandaag, onderweg tussen Piediluco en Poggio Bustone, daagde het me pas. Dit was gewoon een Italiaanse variant van Fawlty Towers.

Silvio was een bijna perfecte Basil maar dan met een Italiaans sausje. De casting voor Sybils rol, door Silvio's vrouw gespeeld, was duidelijk niet goed gelukt. Niks vileins aan, mevrouw Finocchi was veel te aardig voor haar Silvio. Zoveel was me wel duidelijk.Voor Manolo daarentegen was de serveerster weer een uitstekende vervangster. Dat was een beetje spichtige dama die ondanks de duidelijke taalbarrière tussen haar en de klanten met een vrolijk gemak toch alle verzoeken in krakkemikkig Italiaans in plausibele bestellingen wist om te zetten. Die wist duidelijk wel wat gastvrijheid inhield.

Mocht je dus nog eens in Finocchi Towers belanden dan ben je nu voorbereid en kan je je misschien voorbereiden op je rol.

Succes, H.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frank:
    13 mei 2023
    Misschien ook maar meteen die Silly Walks oefenen Hein, je weet maar nooit.
  2. Hein Schouwenaars:
    14 mei 2023
    Haha, hobbelen lukt al. Voor de andere silly walks zijn de paden niet echt geschikt denk ik.