Even niet......

10 mei 2023 - Sant'Anatolia di Narco, Italië

Vanmorgen zouden we gaan wandelen naar Ceselli, maar de weersvooruitzichten waren zeer ongunstig en we moesten best de hoogte in.

20230511_064340

Uiteindelijk toch maar besloten om niet te gaan. Natuurlijk wel jammer, maar teveel risico nemen is ook niet verstandig.

We hebben toen onze tijd doorgebracht in Spoleto, waar meer te zien was dan we gisteren dachten. Het is in ieder geval een stad met grote hoogteverschillen en gisteren waren we daar na de wandeldag niet zo van gecharmeerd.

20230510_103400

Er is een nog behoorlijk bewaard gebleven amphitheater uit de Romeinse tijd. Als je bedenkt dat die theaters niet zozeer werden gebruikt voor operavoorstellingen zoals we die nu zien in Verona, maar meer voor gladiatoren-gevechten tot de dood erop volgt, of een gevecht met een paar leeuwen.

Ook het katholieke geloof heeft een belangrijke rol gespeeld in Spoletto, met veel kerken en ook een kathedraal

20230510_112331

Natuurlijk hebben we daar een stempel laten zetten in ons pelgrimspaspoort.

Spoleto is ook bekend door een muziekfestival dat al sinds 1958 wordt georganiseerd. De initiatiefnemer voor dit festival was Thomas Schippers, een Amerikaan van Nederlandse afkomst in samenwerking met componist Carlo Menotti. Op veel plekken in de stad hangen affiches en foto's van de afgelopen 65 jaar.

20230510_120131

Deze foto laat zien hoe groot dit openlucht festival was. Het podium staat voor de kathedraal en de mensenmassa vult het hele plein en de trappen. Vele grootheden hebben op dit festival opgetreden. Om er zelf iets van te zien moeten we tot half juni wachten....

We hebben ook de enorme burcht boven de stad bezocht en opeens bleek dat we niet naar beneden hoefden te lopen en gebruik konden maken van 3 roltrappen.

20230510_115805

En ja, als wereldwandelaars lieten we deze kans niet aan ons voorbij gaan.

In Spoleto was het vooral druilerig zonder heftige buien, maar geen goede omstandigheid voor de lokale ondernemers. Toen we in een restaurant zaten om te lunchen zagen we een ijsverkoper manmoedig wachten op klanten. Zijn mooie schoenen trokken echter ook  geen klanten.....

20230510_131046

We gingen met de taxi naar Ceselli.

20230510_162446

Een mooi uitzicht op de bergen.

De beschrijving en foto's op TripAdvisor waren veelbelovend.....

Walter

Van reisblog naar fotoboek