Sinterklaas

18 mei 2022 - Valfabbrica, Italië

Gisteren waren we in Gubbio, een middeleeuwse stad die aan een bergwand is geplakt.

20220517_173842

Alle gebouwen in Gubbio en de regio waren voorzien van banieren in verschillende kleuren.

In de binnenstad zag ik een banier van iemand die me heel bekend voorkwam, n.l.  Sinterklaas.

20220517_173959

Bij onze wandeling door de stad zagen we ook nog een standbeeld van wat naar mijn beleving zeker Sinterklaas moest zijn.

20220517_193459

Zijn baard was nog niet zolang, maar ja, we zijn inmiddels een paar honderd jaar verder

Toen we in Florence in het museum waren zagen we ook diverse schilderijen waarop Sinterklaas was afgebeeld. Zelfs met het grote boek.

20220503_132407

Dit deed mij vermoeden dat de Sint in de regio Toscane en Umbrië ook werd vereerd.

Nu vragen jullie je misschien af waarom ik zo'n grote belangstelling heb voor de Sint. Welnu, ik ben op 6 december geboren en mijn derde doopnaam is Nicolaas. Als kind had ik daar wel wat moeite mee, want ik kreeg nooit twee kadootjes.  Toen ik ouder werd voelde ik me steeds meer verwant met de Sint en heb een aantal keren als Sint opgetreden, maar ik hoefde natuurlijk niet te liegen, want ik had de naam Nicolaas en was op 6 december jarig.

Nu weer even terug naar Gubbio. De banieren hadden betrekking op drie patroonheiligen: Sant' Ubaldo is de patroonheilige van de stad en beschermheilige van de metselaars, San Giorgio van de commercianti, winkeliers, en Sant'Antonio is er voor de contadini, boeren.

Op zondag 15 mei was er een feestdag waarop deze heiligen worden vereerd met een bijzondere processie waarbij enorme kaarsen, met een beeld van de heiligen door de stad worden gedragen met een compleet spektakel, waar de hele regio bij aanwezig is.

Screenshot_20220518-062304_Samsung Internet~220220518_124731

Jammer dat we daar een paar dagen te laat voor waren.

Overigens bleek dat Sant' Ubaldo, de patroonheilige van Ubbio, de door mij bedachte Sinterklaas te zijn.

vedi laggiù arriva il piroscafo..., oftewel, zie ginds komt de stoomboot....

W

1. Wim van Stiphout:
    18 mei 2022
    Als ik dit nou zo lees en ik laat mijn gedachten de vrije gang gaan………
    Vinden jullie het gek dat ik dan aan de van Rossums denk en ook nog voor me zie?
  2. Ton en Jeannet Henselmans:
    19 mei 2022
    alweer bijna bij het eindpunt; we hebben met plezier jullie verslagen gelezen en in gedachten meegelopen; weliswaar met een lichte jaloezie, het is zo heerlijk hé zo'n trektocht maken !! maar we hebben nu toch meegenoten
    Nog een paar gezellige dagen