Leise geht's auch ...

7 mei 2022 - Stia, Italië

Die wijze woorden  van de wirt van het Defreggen haus van zo'n 35 jaar geleden gaan nog steeds op. Met die wijze les maakte hij vele jaren achtereen van iedere wandelaar die hem daarvoor de toen stevige som van 25 gulden betaalde in 1 dag alpinist. Met door hem zelf ondertekend diploma!

Gecertificeerd naar de top van de Grossvenediger,  Oostenrijks hoogste berg op 1 na. Neef Dirk, Hein jr. en ondergetekende aan 1 touw met de volledige bedrijfsleiding van de toen opkomende Bifi worst fabriek. Directeur, boekhouder en salesmanager met echtgenotes. Gestaag klimmend over de gletsjer leidde hij ons, zonder stijgijzers, over de sneeuw naar het topje en terug.

Als je weet wat je te doen staat en dat beheerst aanpakt kun je ver komen. Dat is duidelijk.

Nu , 3 dagen echt op pad beginnen wij ook de contouren van de taak voor ons beter te onderscheiden.

Het terrein van de via di San Francesco is serieus anders dan dat van de 2 camino's in Spanje die we al eerder liepen. De hoogteverschillen zijn groter en afdalingen en stijgingen gaan vaker over stukken steen en rots waarbij vlot doorlopen moeilijker wordt en uitglijden voortdurend op de loer ligt.

P1040793-01

Een afstand samenvoegen zoals we voor morgen, zondag, gepland hadden dat gaan we niet doen. Een deel daarvan gaan we met ander vervoer op proberen te lossen.

Verder vraagt ook de Italiaanse eetcultuur beheersing. Antipasta, primo piatti, secundo piatti, dolce, limoncello/vinsanto. Het houdt maar niet op en uw verslaggever valt letterlijk bovenop zijn toetsenbordje in slaap. Ook daar zou matiging soelaas brengen. Ondergetekende doet zijn best.

Wat de route schoonheid betreft moet ik kort zijn. Het is veelal bos en daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Er zijn zo nu en dan wat doorzichten

P1040795-01P1040786-01

maar veel van het landschap blijft verborgen. Daarom heb ik me fotografisch maar meer gericht op het kleins in de berm.

P1040798-01

Voor nu op naar het ontbijt. In dit onderkomen is dat een mand met allerlei cakejes en lang houdbare yoghurtjes. Een beetje een domper na de uitstekende ontbijten van de voorgaande dagen. We zullen het vast compenseren met een bezoek aan de plaatselijke bakker. U hoort er meer van. tot dan,

H.

1. Wim van Stiphout:
    7 mei 2022
    Ik zou, wat mezelf betreft, me niet al te druk maken over de eetcultuur aldaar. Dan maar een bergje minder hoor!
  2. Frank & José:
    7 mei 2022
    Wat een mooie verhalen te vertellen ! En schitterende plaatjes ! Wandelen, eten, drinken, rusten: het lijkt wel vakantie !