Een kunstroof?

15 mei 2022 - Città di Castello, Italië

Wij zaten in Citá di Castello op een terras in een straat waar veel bedrijvigheid was. Op een gegeven moment liepen er twee agenten langs, deze keer geen lokale agenten, maar echte agenten met, naar ik aan neem, echte revolvers. Er kwamen twee oudere fietsers aan, die staande werden gehouden. Het was een beetje bergop, dus ze stonden snel stil. Er ontwikkelde zich een gesprek waarbij het er op leek dat ze hun identiteitsbewijzen moesten laten zien.

20220515_142408

Wij, andere terraszitters en het personeel volgenden dit tafereel nauwlettend. Ook een brocanterie standhouder naast ons terras bemoeide zich met het gesprek. Daarnaast ontstond er een luid gesprek tussen een winkelier en een caféhouder. Commotie al om.

Aan de andere kant van ons terras werd bij een nauw straatje een bus geparkeerd. Dit straatje liep aan de achterkant van een museum . Er stapten drie mannen uit en de achterdeuren werden geopend. De mannen verdwenen in het straatje en er werden allerlei spullen in de bestelbus geladen.

20220515_142820

Screenshot_20220515-160617_Gallery~2                            We zagen een paar antieke kastjes, enkele schilderijen, een art deco schemerlamp, een retro kapstok en enkele dozen in het busje verdwijnen. Het leek er ook op dat een set beveiligingscamera's werd ingeladen.

Dit allemaal terwijl de agenten bezig waren met het verhoor van de twee fietsers.

Kort nadat het busje verdwenen was konden de fietsers verder en ook de agenten liepen door. Het tumult in de straat was voorbij.

Zouden we getuigen geweest zijn van een kunstroof? Het leek allemaal een beetje op script uit een Italiaanse film. Het busje stopte op de juiste plek. De dagelijks op een vaste tijd patrouillerende agenten werden afgeleid door de twee fietsers, de standhouder en de luid sprekende winkelier en caféhouder. Intussen hadden de mannen uit het busje hun slag kunnen slaan.

Misschien lezen we vanavond dat in Cittá di Castello een kunstroof heeft plaats gevonden en dat er o.a. een schilderij van Michelangelo is verdwenen. De roof heeft plaats gevonden onder het oog van de politie en helaas zijn de bewakingscamera's verdwenen. Misschien hangt het schilderij morgen wel in een paleis in Abu dhabi.

Of heb ik het allemaal gezien door mijn Italiaanse bril?

W

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sjoukje:
    15 mei 2022
    Jullie maken wat mee zeg ...Kijk je kunt hier natuurlijk van alles bij bedenken he ! Misschien was het museum blij dat er eindelijk een hoop ouwe meuk werd opgehaald! Maar .....jouw versie is natuurlijk héél spectaculair ! Veel wandelplezier weer voor morgen en fijn dat jullie ons zo laten meegenieten !