Verwondering

7 mei 2022 - Florence, Italië

Dinsdag 4 mei:

Wat is Florence een mooie en prachtige stad om te mogen zijn. De verwondering is groot. Steeds weer is er een gebouw wat zich toont en verrassend is. Het is bijna niet te begrijpen dat de gebouwen die we 'aangeboden krijgen' ooit door mensen gebouwd zijn. Wat me vooral ook bezig houdt is welke creatieve geest ooit de ontwerper was. Natuurlijk is de architect bekend, maar welke onderliggende invloeden hebben bijgedragen aan deze prachtige kunstuitingen...

Donderdag 6 mei:

Gisterenmiddag zijn we naar Consuma gewandeld. En werden we daar door de eigenaresse van Agriturismo Country  "Borgo Caiano" opgehaald. Het was een bijzonder goed verzorgd verblijf.  Vanmorgen weer dezelfde rit met haar gemaakt, alleen tegengesteld. Bij het afscheid nemen zegt ze ons nog, dat we haar altijd mogen bellen als we hulp nodig hebben. Zo aardig.  Onze wandeling naar Stia begint vanuit de plaatselijke supermarkt/bar/restaurant.

20220506_102419

Wat is het leuk om daar te zien, hoe mensen elkaar op die plaats ontmoeten. Voor een kopje koffie, voor een krantje, voor een praatje met andere dorpsgenoten of gewoon voor de dagelijkse boodschapjes...

De paden die we wandelen zijn redelijk vaak geplaveid met keien en stenen, die door regen toch wel glad geworden zijn. Een gevonden tak, met dank aan Franciscus, wil dan weleens een mooi hulpmiddel zijn. We moeten vooral veel dalen. Van 1000 m lopen we terug naar 400 m. En ik ervaar weer dat dit niet mijn voorkeur heeft. Ik klim liever en 'gelukkig' wordt ook aan deze  wens voldaan en mogen we de nodige steile paden overwinnen... Ook komen we stroompjes tegen waar we doorheen moeten.

20220506_12132120220506_121439

Maar met soms een toegestoken hand van Hein, redden we dit ook. Dit lukt ons iets beter dan 3 jaar geleden 😉...

Het groen van de bomen is rond deze tijd van het jaar zo prachtig. Echt genieten. Ook heb ik mooie 'wilde' helleborus/nieskruid en euphorbia/wolfsmelk gezien.

IMG-20220507-WA0003

IMG-20220507-WA0002

Nog mooier en vooral fijner dan bij ons in Nederland in de tuin. Mijn geplukte bloemetjes leg ik aan het einde van de wandeling, langs de kant van de weg, neer in een kleine nis met een Mariabeeldje.

IMG-20220507-WA0000

Onderweg heb ik nog een ontmoeting met deze medewandelaar.

20220506_122313

Of hij Stia ook heeft gehaald vraag ik me af. Hij had vast een ander doel voor deze dag. Zo gaan we allemaal onze weg...