Beduusd ...

3 mei 2022 - Florence, Italië

Dat zou ik antwoorden als ik gedwongen werd om antwoord te geven op de vraag hoe ik Florence vond. En dan gaat het niet om de drommen toeristen, de overal doorheen brommende Vespa of Aprillia scooters, de Senegalese armbandjesdealers, de schier eindeloze kramen met echt Florentijns lederen tasjes en jasjes of de mega overdekte markthal met de heerlijkste specialiteiten.

Nee beduusd werd ik van de verzameling kunst en oudheden die er in Florence te vinden moet zijn. Van die verzameling hebben we vandaag het topje van de ijsberg gezien in de Galleria degli Uffizi.

Bij een vorig bezoek aan Florence hadden Corrie en ik ons beperkt tot een rondwandeling over de pleinen in het centrum en de Ponte Vecchio. Deze keer hebben we ook een van de vele musea in Florence bezocht, de Galeria degli Uffizi. De collectie van dat museum is werkelijk een orgie van (schilder)kunst, beelden en muur- en plafondschilderingen met daaronder liggend alle verhalen die die werken verklaren en vertellen hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Veel teveel voor een eenmalig bezoek op een middag aan het begin van onze wandelvakantie. Daarom dus "Beduusd".

De foto's die ik maakte doen er zeker geen recht aan maar ik voeg er morgen nog wel een paar aan dit verhaal toe. Voor vandaag is het mooi geweest.

Morgen zo vroeg mogelijk aan het ontbijt, 8 uur dus. Dan begint het echte werk. Van Florence naar Pontassieve. Blijf erbij.

Tot morgen, H.

1. Wim van Stiphout:
    4 mei 2022
    Je kunt nog mooi verhalen ook Hein!
    Een genot om je verslagen te lezen.